HISTORIA CZŁONKOWIE AKTUALNOŚCI WSPOMNIENIA OSIĄGNIĘCIA FOTOGALERIA PISZĄ O NAS KONTAKT

W dniach 04 - 07 listopada, chór górniczy po raz pierwszy gościł w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii. W miejscowości Llandudno położonej w północnej Walii w hrabstwie Conwy, wzięliśmy udział w 28. edycji Międzynarodowego Konkursu i Festiwalu - Gorawl Gogledd Cymru / „The North Wales Choral Festival”. W sumie we współzawodnictwie wzięło udział 45 chórów a nasz zespół zajął 3 miejsce z czego możemy być bardzo dumni tym bardziej, że Walia na całym świecie słynie z chórów, zwłaszcza męskich.

Podczas wieczornego koncertu były chwile zabawne, bowiem konferansjer za wszelką cenę chciał (i to się udało) poprawnie wymówić nazwę naszego chóru. W koncercie nie mogło zabraknąć pieśni górniczej a występ tak się podobał kilkutysięcznej widowni, że bisowaliśmy jeden z utworów. Można śmiało mówić o tym, że byliśmy atrakcją tego wieczoru.

Oprócz zmagań festiwalowych, zwiedziliśmy najstarszą udostępnioną kopalnię miedzi na świecie - Bronze Age Copper Mine. Było to możliwe dzięki uprzejmości władz lokalnych oraz opiekunów muzeum, ponieważ o tej porze roku kopalnia jest nieczynna.

Została udostępniona specjalnie dla naszego zespołu. Dla nas górników to nie lada atrakcja, zwiedzić tunele z epoki brązu liczące ok. 4 tysiące lat. Wysłuchaliśmy tutaj również wiele ciekawostek na temat tego miejsca i mogliśmy oglądać wykopaliska archeologiczne. Poproszono również nasz zespół o wykonanie pieśni górniczej i możliwość zarejestrowania tego spontanicznego koncertu. Prezes chóru podziękował gospodarzom i wręczył przywiezione upominki.

Będąc po raz pierwszy na Wyspach, wykorzystaliśmy okazję aby zwiedzić kilka innych miejsc wartych uwagi, które znajdowały się na trasie naszego przejazdu. Spacerowaliśmy malowniczymi uliczkami Chester w północno-zachodniej Anglii, założonego przez Rzymian 2000 lat temu. Jest tutaj sporo zabytków wartych uwagi. Możemy również zapisać w kartach naszej historii, że tutaj po raz pierwszy chór śpiewał w anglikańskim kościele protestanckim Jana Chrzciciela (St John the Baptist's Church, Chester, from the northeast). Po naszym występie poproszono nas o wpis do pamiątkowej księgi, więc pozostanie tutaj ślad naszego pobytu w postaci wpisu w języku polskim wraz z tłumaczeniem angielskim.

Ciekawym i zabawnym miejscem był przystanek w miejscowości Conwy w pobliżu ujścia zatoki Liverpoolskiej. Oglądaliśmy najmniejszy dom w Wielkiej Brytanii, który był inspiracją do książki "Alicja w krainie czarów". Następnym miejscem godnym zwiedzania był naszym zdaniem Liverpool. Tutaj oglądaliśmy słynną bramę do chińskiej dzielnicy, gdzie mieszka najstarsza chińska społeczność w Europie. Zwiedzaliśmy katedrę anglikańską, która jest główną świątynią diecezji Liverpoolu (Cathedral Church of Christ). Ta monumentalna budowla zwieńczona 100 metrową wieżą, w środku jest także bardzo okazała. Tutaj również mogliśmy zaśpiewać w świątyni anglikańskiej.

Za zgodą kapłanów i kapłanek zaśpiewaliśmy trzy utwory przy ołtarzu głównym - "Ave Maria", "Pater noster" i "Kyrie". Byliśmy bacznie obserwowani przez gospodarzy i wiernych tego kościoła. Zrobiliśmy duże wrażenie bo zostaliśmy nagrodzeni gromkimi brawami a nawet chórzysta miejscowego chóru w żartach, proponował pracę naszym tenorom. Gwoździem programu  było zwiedzanie muzeum zespołu rockowego The Beatles.
     Wyjazd chóru  na konkurs do Walii był dla nas sporym wyzwaniem ze względu na bogate tradycje śpiewacze walijskich chórów – szczególnie męskich. Udało nam się jednak zrealizować zamierzone cele i  pokazaliśmy, że w Polsce są również  posiadające wysoki poziom wykonawczy chóry, których warto posłuchać.

Wracaliśmy do kraju w dobrych nastrojach. Na pokładzie samolotu lecącego z Manchester do Wrocławia ku naszemu zaskoczeniu zostaliśmy powitani przez samego kapitana. Nie wiemy skąd wiedział o obecności chóru w tym locie. Wytworzyła się niecodzienna atmosfera w samolocie również wśród pozostałych pasażerów. Na życzenie części załogi (głównie stewardessy) i pasażerów za zgodą kapitana, w samolocie na wysokości 11000 m. lecącym z prędkością ok. 800 km/h odbył się bezprecedensowy krótki koncert naszego chóru. Będziemy to długo pamiętać.

mapka  /  więcej foto - Stefan Marynowicz, Krzysztof Porzycki, Tomasz Zboiński, Janusz Kosmal

KRONIKA WIDEO - przesłuchania konkursowe

KRONIKA WIDEO - koncert galowy

KRONIKA WIDEOBronze Age Copper Mine

W filmie wykorzystano pieśni górnicze w naszym wykonaniu