HISTORIA CZŁONKOWIE AKTUALNOŚCI WSPOMNIENIA OSIĄGNIĘCIA FOTOGALERIA PISZĄ O NAS KONTAKT

W dniach 10 - 12 kwietnia, chór przebywał na obszarze Półwyspu Bałkańskiego gdzie wziął udział w I Międzynarodowym Festiwalu Chórów „Śpiewamy Adriatyk” w Chorwacji i Słowenii.
      W pierwszym dniu naszego pobytu w Chorwacji, udaliśmy się do Opatiji na otwarcie festiwalu. Wszystkie zespoły biorące udział w tym muzycznym wydarzeniu na powitanie zostały ugoszczone lampką wina i kanapkami. Tutaj po przywitaniu gości, ceremonii otwarcia festiwalu dokonał organizator pan Emil Petrovic oraz przedstawiciel władz lokalnych.
    Następnego dnia zwiedzaliśmy Opatiję zwaną "Perłą Adriatyku". Nie brakuje tutaj śladów polskości. Między innymi byliśmy przy tablicy pamiątkowej poświęconej Marszałkowi Józefowi Piłsudskiemu, który mieszkał przez jakiś czas w Opatiji. Tutaj również Henryk Sienkiewicz pisał "Pana Wołodyjowskiego" i naszkicował powieść "Quo vadis".

Naszą przewodniczką i tłumaczką była pani Jolanta Ćar. Jej duża wiedza, ciekawie prowadzona narracja i poczucie humoru wzbudziły sympatię chórzystów. Pani Jolanta od wielu lat mieszka w Chorwacji a także prężnie działa, kierując od 11 lat Polskim Towarzystwem Kulturalnym "Fryderyk Chopin" w Rijece. Mamy nadzieję, że udział nasz w festiwalu stanie się również okazją do nawiązania współpracy z Polonią w Chorwacji.
   Staramy się bowiem zawsze by w czasie kolejnych wyjazdów chóru poza nasze granice, nawiązywać kontakty z Polakami na Obczyźnie. Wspomnieć tu należy naszych Rodaków na Kresach, ale również w innych częściach Europy (m.in. Austria, Francja, Grecja, Malta, Czechy).
      Podczas zwiedzania Opatiji  mogliśmy wejść do kościoła św. Jakuba Apostoła aby zapoznać się z jego akustyką, ponieważ wieczorny koncert miał się odbyć w tej pięknej świątyni. Podczas spaceru po Parku Angiolina, sprawdziliśmy również akustykę sceny na wolnym powietrzu, gdzie również się wspaniale śpiewało.

W wieczornym koncercie wystąpiły dwa chóry - nasz zespół oraz Chór Santa Cecilia z miejscowości Pradamano z Włoch. Sądząc po gromkich brawach obecnych w świątyni, obydwa zespoły dostarczyły słuchaczom dużych wrażeń artystycznych.

W ostatni dzień naszej wyprawy na Bałkany, udaliśmy się  do Słowenii aby w Jaskini Postojna wziąć udział w drugiej części festiwalu. Po przejechaniu kolejką części podziemnej trasy turystycznej, resztę pokonywaliśmy pieszo. Chłodne i wilgotne korytarze kryją w sobie wspaniałe formacje skalne - stalagmity, stalaktyty oraz bajecznie wyglądające groty.

Na końcu trasy turystycznej w przestrzennej grocie, została ustawiona scena na potrzeby festiwalu. Tutaj przy brawach licznych słuchaczy wśród których byli również uczestnicy wielu wycieczek z różnych stron świata, odbył się koncert w czasie którego kolejno prezentowały się zespoły biorące udział w festiwalu.
      W tak fantastycznej podziemnej scenerii w repertuarze Górniczego Chóru Męskiego nie mogło zabraknąć utworu "Litania Górnicza" napisanego specjalnie dla naszego zespołu przez śp. prof. Józefa Świdra do słów wileńskiej poetki.

Niesamowita akustyka tej stworzonej przez siły natury "sali koncertowej", niosła w ciemne korytarze wyśpiewane słowa modlitwy "Ojcze nasz" czy też "Pater Noster" i chyba nie trzeba opisywać ile emocji wzbudziły one zarówno wśród słuchaczy a także i wśród  nas - wykonawców.
      Na zakończenie festiwalu odbył się wspólny koncert połączonych zespołów, którymi w uznaniu poziomu zaprezentowanego przez nasz chór dyrygował  Krzysztof  Kujawski. Uczestnicy wykonali chorwacki utwór "Pod kopinom".

Po koncercie finałowym uczestnicy festiwalu udali się na uroczysty obiad, gdzie miały zostać wręczone pamiątkowe dyplomy i upominki. Organizator imprezy pan Emil Petrovic, zdecydował aby każdy z zespołów zaśpiewał jeszcze po jednym utworze. Nasz solista Zygfryd Pierończyk zaśpiewał "Walczyka górniczego" a nasz drugi solista Jarosław Bodakowsk,i wspomógł swoim barytonem włoski chór z Pradamano, śpiewając z nimi "O sole mio" z tekstem polskim. Obydwaj nasi soliści zrobili duże wrażenie na obecnych otrzymując zasłużone brawa.

Wyjazd naszego chóru na Adriatyckie Święto Pieśni jakim był I Międzynarodowy Festiwal Chóralny „Śpiewamy Adriatyk” w Chorwacji i Słowenii, uważamy za udany. Celem tego wyjazdu było przede wszystkim możliwie dobre zaprezentowanie chóru w tej części Europy a co za tym idzie środowiska Polskiej Miedzi oraz nawiązanie ciekawych kontaktów umożliwiających w przyszłości uczestnictwo w kolejnych projektach artystycznych. W naszym przekonaniu cele te w pełni zostały osiągnięte.